تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

تعریف استاندارد بین المللى از پیجینگ توسط اتحادیه بین المللى مخابرات به صورت زیر ارائه گردیده است.«پیجینگ سرویسى است یک طرفه و غیر صوتى که پیامهاى عددى و حروفى را ارسال مى کند».

انواع پیجر1- پیجر بوقى یا بیپر (Beeper)
ابتدایى ترین نوع پیجر مى باشد که با دریافت سیگنال از مراکز پیام به صدا در آمده و صاحب خود را از وجود پیام در مرکر آگاه مى کند که بعنوان نسل اول پیجر نام برده مى شود.
2- پیجرعددى (Numeric)
این نوع پیجر با داشتن یک صفحه نمایشگر کوچک اعداد ارسال شده توسط مرکز پیام (Paging Terminal) را برروى صفحه نمایش نشان مى دهد.
3- پیجر صوتى(Voice Pager)
این نوع پیجر با داشتن امکان دریافت و پخش صدا در بعضى از موارد خاص کاربرد داردکه توسط اپراتور پیام صوتى به مشترک ارسال مى گردد.نوع پیشرفته آن نیز امکان دریافت و ضبط صدا را دارد که بدلخواه مشترک در موقع مناسب مى تواند به پیامهاى رسیده گوش دهد. این نوغ پیجر جاى خود را به تکنولوژى دیجیتالى واگذار کرده که پیجر عددى است.
4- پیجر حروفى عددى (Alphanumeric)
متداولترین گیرنده پیجر حروفى و عددى است و نسل جدیدى از استانداردهاى پیام رسانى مانند پروتکل POGSAG مى باشد که علاوه بر نمایش اعداد قادر به ارسال حروف به صورت رمز و گشایش و تماس آنها به صورت حرف مى باشد و به دو صورت اپراتورى و مستقیم مى توان روى این نوع پیجرها پیام ارسال نمود که امکان پیام رسانى سریعتر، ظریف و قابلیت اطمینان بیشترى را به دارنده آن مى دهد.
5- پیجر دو طرفه(Tow Way Pager)
اصولا پیجر گیرنده یک طرفه است. معهذا به منظور تنوع بخشیدن و ایجاد جذابیت بیشتر اخیرا گیرنده هایى ساخته شده است که پس از دریافت پیام گیرنده پیامى براى فرستنده ارسال مى کندکه با ارسال این سیگنال یا پیام، گیرنده دریافت پیام را تأیید مى کند.طراحى این سیستم بسیار پیچیده و داراى هزینه بسیار بالاست.
ساختار اصلى شبکه رادیویى پیجراصولا طراحى شبکه هاى رادیویى به عوامل زیادى بستگى داشته و مى توان گفت عواملى چون: پیش بینى میزان ترافیک مشترکین، درجه سروسى دهى، تعداد مدارات ارتباطى به شبکه، فرهنگ مکالمه تلفنى مشترکین، تراکم جمعیتى مشترکین، وسعت منطقه، ساختار و جغرافیاى محیطى منطقه تحت پوشش، میزان مکالمات در ساعات پر ترافیک، احتمال دریافت مکانى و زمانى،آرایش ایستگاهها از نظر موقعیت مکانى، توان انتشار امواج، رفع مشکلات تداخل فرکانسى، تعداد و نوع استفاده از حاملهاى گوناگون فرکانس، محدودیت در گسترش محدوده پوشش رادیویى، میزان مطلوب نسبت signal به noise، ظرفیت اولیه شبکه در مرحله راه اندازى، گسترش ظرفیت سیستم در ارتباط با افزایش تعداد مشترکین شبکه، رشد جمعیت منطقه از نظر شهرى و روستایى، توزیع تلفن در شبکه تلفن ثابت، میزان تقاضاى امور تجارى، صنعتى، سیاحتى و مسافرتى و غیره... نقش تعیین کننده اى در طراحى اصولى شبکه رادارا مى باشد.
بخش اول
بطور کلى اجزاء ساختارى یک شبکه پیجر یک طرفه رادیو دیجیتال بدون در نظر داشتن نوع پروتکل آن و اینکه از نوع برون ایستگاهى Off Site (براى استفاده در منطقه وسیع و یا سراسرى) و یااز نوع درون ایستگاهى On site (براى استفاده در محوطه هاى بیمارستانى، کارخانجات و غیره) باشد را میتوان به شرح ذیل دسته بندى کرد:
1- ترمینال پیجینگ
عبارتست از یک یا چند ترمینال رادیویى پیجویى با واسطه هاى ورودى جهت دریافت پیامهاى فراخونى خواهان مشترکین از شبکه هاى PSTN و PSPDN و غیره، اعمال مدیریت لازم بر روى آنها از نظر امور مشترکین و نهایتا انتقال پیامهاى اولیه به طبقه بعدى واحد پردازنده سیستم.


|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: مقالات BLUE TOOTH , ,
تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

امروزه دستگاه های الكترونیكی متعددی از فن آوری Bluetooth برای ارتباط بی سیم با سایر دستگاه های مجهز به این تكنولوژی استفاده می نمایند . علاقه مندان به استفاده از این تكنولوژی لازم است در ابتدا با ماهیت ، تهدیدات و نحوه حفاظت در مقابل خطرات احتمالی  آشنا شوند .

Bluetooth چیست ؟ Bluetooth ، یك فن آوری است كه امكان مبادله اطلاعات بین دستگاه ها بدون نیاز به كابل و یا سیم را فراهم می نماید . در حقیقت Bluetooth یك استاندارد الكترونیكی است كه تولید كنندگان را ملزم می نماید به منظور ایجاد پتاسیل فوق در محصولات خود ، تجهیزات و امكانات خاصی را درون دستگاه های الكترونیكی تعبیه نمایند . با رعایت نكات مندرج در استاندارد فوق ، دستگاه های تولید شده قادر به تشخیص و ارتباط با یكدیگر با استفاده از تكنولوژی Bluetooth خواهند بود.
امروزه اغلب تولید كنندگان معتبر و شناخته شده ،‌ دستگاه هائی را با قابلیت استفاده از Bluetooth تولید می نمایند . تلفن های موبایل ، كامپیوترها و دستگاه های PDA ( برگرفته از Personal Digital Assistant  ) ،‌ نمونه هائی در این زمینه می باشند . فن آوری Bluetooth از فركانس های رادیوئی با برد محدود استفاده می نماید و دستگاه هائی كه از تكنولوژی فوق حمایت می نمایند ، می توانند با یكدیگر  و در یك مسافت مشخص شده و محدود  ارتباط برقرار نمایند .
از فن آوری فوق اغلب به منظور برقراری ارتباط بین دو دستگاه متفاوت استفاده می گردد ( مثلا" استفاده از یك صفحه كلید بدون كابل برای هدایت سیستم ) .

تهدیدات امنیتی مرتبط با فن آوری Bluetooth  Bluetooth همانند بسیاری از تكنولوژی های دیگر می تواند تهدیدات امنیتی خاص خود را برای استفاده كننده به دنبال داشته باشد . با رعایت نكات ایمنی و بكارگیری پتانسل های خاصی نظیر "تائید" و یا "رمزنگاری" می توان یك محیط ایمن ارتباطی را ایجاد كه دارای شرایط ایمنی مساعدی باشد . متاسفانه تعداد زیادی از دستگاه هائی كه از Bluetooth استفاده می نمایند از كدهای عددی كوچك ( موسوم به Pin code ) در مقابل رمزهای عبور استفاده می نمایند و همین موضوع می تواند مسائل و مشكلات امنیتی خاص خود را به دنبال داشته باشد .
در صورتی كه افراد غیر مجاز قادر به تشخیص و ردیابی یك دستگاه Bluetooth گردند ، می توانند اقدام به ارسال پیام های ناخواسته نموده و یا حتی عملا" امكان استفاده از دستگاه bluetooth را غیر ممكن نمایند . یك مهاجم می تواند با استفاده از مكانیزم های موجود به اطلاعات موجود بر روی دستگاه مورد نظر دستیابی و حتی به آنان آسیب رساند . bluesnarfing  نمونه ای در این زمینه است كه مهاجمان با استفاده از یك اتصال Bluetooth می توانند اطلاعات موجود بر روی یك دستگاه مجهز به تكنولوژی Bluetooth را سرقت نمایند . ویروس ها و سایر كدهای مخرب نیز می توانند از فن آوری Bluetooth برای آلودگی دستگاه مورد نظر استفاده نمایند .
 

حفاظت در مقابل تهدیدات  برای حفاظت در مقابل تهدیدات مرتبط با فن آوری Bluetooth موارد زیر پیشنهاد می گردد :

  • غیر فعال كردن Bluetooth در زمانی كه از آن استفاده نمی گردد  . صرفا" در مواردی كه قصد ارسال اطلاعات از یك دستگاه به دستگاه دیگر وجود دارد ، می بایست پتانسیل Bluetooth فعال گردد و از فعال نمودن آن در سایر موارد اجتناب گردد . با غیر فعال شدن پتانسل فوق، امكان دستیابی افراد غیرمجاز به دستگاه مورد نظر سلب می گردد .

  •  استفاده از Bluetooth در hidden mode . در صورتی كه Bluetooth فعال شده است ، اطمینان نمائید كه در hidden mode و نه discoverable mode پیكربندی شده است . با پیكربندی دستگاه مورد نظر در hidden mode ، سایر دستگاه ها قادر به شناسائی دستگاه مورد نظر نخواهند بود . این موضوع باعث نمی گردد كه دستگاه های Bluetooth قادر به برقراری ارتباط با یكدیگر نباشند . در چنین مواردی می توان دستگاه ها را "pair" نمود . بدین ترتیب آنان می توانند حتی در hidden mode نیز با یكدیگر ارتباط برقرار نمایند . با این كه دستگاه ها ( نظیر تلفن های موبایل و یا headset ) لازم است در ابتدا در discoverable mode به منظور شناسائی یكدیگر پیكربندی گردند ولی در ادامه ( پس از این كه "paired" شدند ) می توانند  بدون نیاز به شناسائی مجدد اتصال، با یكدیگر ارتباط برقرار نمایند . 

  •  دقت لازم در زمان استفاده از Bluetooth . در زمان استفاده از تكنولوژی فوق در یك محیط عمومی و در مواردی كه دستگاه ها pair و در  discoverable mode پیكربندی شده اند ، می بایست نكات امنیتی را رعایت نمود . در صورت استفاده از دستگاه مورد نظر در یك محیط عمومی ، همواره احتمال شناسائی ارتباط توسط افراد غیر مجاز وجود خواهد داشت .

  • بررسی تنظیمات امنیتی . اكثر دستگاه ها  ویژگی های متعددی را به منظور تامین طیف وسیع خواسته استفاده كنندگان ارائه می نمایند . فعال نمودن برخی از ویژگی های ارائه شده ممكن است شما را در معرض تهدیدات بیشتری قرار دهد . در این رابطه لازم است ویژگی های غیر ضروری و یا اتصالات Bluetooth ، غیر فعال شود . همچنین پیشنهاد می شود تنظیمات دستگاه مورد نظر خصوصا" مقادیر درنظر گرفته شده در ارتباط با سیستم امنیتی دستگاه مورد نظر به دقت بررسی گردد . سعی نمائید صرفا" گزینه هائی را فعال نمائید كه ضمن تامین خواسته های مورد نظر ، مشكلات و تهدیدات امنیتی خاصی را به دنبال نداشته باشند  .

  •  استفاده از پتانسل های امنیتی پیش بینی شده در دستگاه  . قبل از استفاده دستگاه Bluetooth ،  می بایست امكانات امنیتی ارائه شده همراه دستگاه بررسی و با آگاهی كامل از آنان استفاده گردد .  ویژگی هائی نظیر تائید و رمزنگاری نمونه هائی در این زمینه می باشد .


|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: مقالات BLUE TOOTH , ,
تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

تاریخچه بلوتوث
فكر اولیه بلوتوث در شركت موبایل اریكسون در سال 1994 شكل گرفت . اریكسون كه یك شركت سوئدی ارتباطات راه دور است در آن زمان در حال ساخت یك ارتباط رادیویی كم مصرف ، كم هزینه بین تلفن های همراه و یك گوشی بی سیم بود .

كار مهندسی در سال 1995 شروع شد و فكر اولیه به فراتر از تلفنهای همراه و گوشی های آنها توسعه یافت تا شامل همه انواع وسایل همراه شود ، با هدف ساخت شبكه های شخصی كوچك از وسایل مختلف در طول این زمان ، اریكسون نام “بلوتوث (یك پادشاه دانماركی) گرفت كه بین سالهای 940 و 981 میلادی می زیست
شاهف هارالد در دوره حكومت خود كه یك وایكینگ بود به طور صلح آمیز ، دانمارك ، سوئد جنوبی و نروژ شمالی را متحد كرد . این كار به او شهرت یك پادشاه ماهر در ارتباط و مذاكره را در تاریخ داد . برای اریكسون ، اسم بلوتوث برای فناوری داده شده كه امیدوار بود بتواند به طور صلح آمیز وسایل مختلف را متحد كند، مناسب بود .اریكسون می دانست كه اگر فقط یك شركت این استاندارد ها را حمایت كند هرگز موفق نخواهد شد . در سال 1998 ، اریكسون یك موافقت نامه با IBM ، اینتل ،نوكیا ، 3com ، توشیبا و مایكروسافت امضا كرد و گروه Bluetooth SIG را به وجود آورد . هدف این گروه نظارت بر پیشرفت بلوتوث و عمومی ساختن آن بود .

بلوتوث چیست؟
بلوتوث یك رشتـه خصوصیت بی سیم است كه ارتباطات كوتاه برد بین وسایل مجهز به تراشه های كوچك و اختصاصی بلوتوث را تعریف می كند . بلوتوث فقط كابلها را حذف نمی كند ، بلكه یك روش بی سیم برای وصل كردن كامپیوتر ها با همه وسایل همراه الكترونیكی فراهم می سازد و شبكه های كامپیوتری كوچك و خصوصی مشهور به PAN یا (Personal Area Network) یا شبكه شخصی را بوجود می آورد .بلوتوث یك زبان مشترك بین وسایل مختلف می سازد كه به آنها امكان می دهد كه به آسانی با هم ارتباط برقرار كنند و بهم وصل شوند . وسایل مجهز به تراشه های بلوتوث حدود 10 متر برد دارند و می توانند داده ها در سرعت 720 كیلوبایت در ثانیه از طریق دیوار ها ، كیف ها و پوشاك انتقال دهند . هیجان انگیزتر آنكه اتصال دادن بین وسایل بلوتوث می تواند بدون دخالت مستقیم ما انجام بگیرد . وقتی دو وسیله مجهز به تراشه های بلوتوث نزدیك یكدیگر می رسند ، نرم افزار نهاده شده در تراشه های فرستنده / گیرنده (Server / Client) بلوتوث به طور خودكار یك ارتباط را برقرار می سازد و داده ها را نقل و انتقال می دهد . با این همه برد كوتاه و سرعت محدود بلوتوث باعث شده است كه برای شبكه های محلی (LAN) بی سیم مرسوم كمتر باشد، چون این شبكه های كامپیوتری معمولاً بیش از 10 متری بلوتوث فاصله دارند و برد سرعتی آنها 10 تا 100 متر مگابایت در ثانیه است .
 
بلوتوث چگونه كار می كند ؟
یكی از جالب ترین نكات درباره این استاندارد روشی است كه وسایل مجهز به تراشه های بلوتوث به طور خودكار یكدیگر را تشخیص می دهند ، ارتباط برقرار می كنند و داده ها را به دستور شما یا بدون دخالت شما انتقال می دهند . در خصوصیات بلوتوث یك ارتباط رادیویی با برد كوتاه تعریف شده است . این استاندارد هم چنین یك برد متوسط 100 متری را تعریف كرده است ، اما به ندرت به كار می رود ، چون به توان التریكی و هزینه بیشتری نیاز دارد . هر وسیله بلوتوث حاوی یك تراشه فرستنده / گیرنده مربعی 4 سانتیمتری است كه در باند فركانس رادیویی (ISM )Industrial Scientific Medical یا صنعتی ، علمی ، پزشكی از 40/2 گیگاهرتز تا 48/2 گیگاهرتز عمل می كند . سازندگان و طراحان این فركانس را بدین لحاظ انتخاب كردند كه در سراسر جهان به رایگان در دسترس است و محدودیتهای داشتن مجوز را ندارند . باند ISM به 79 كانال تقسیم می شود كه هر كدام پهنای باند یك مگاهرتزی دارند كه این باند رایگان است . بلوتوث از لحاظ نظری پهنای باند یك مگابایت در ثانیه را دارد ، كه سرعتی نزدیك به 723 كیلوبیت در ثانیه است. این سرعت خیلی بالا نیست ، اما برای انتقال داده ها بین وسایل دستی و دسترسی به اینترنت كاملاً كافی است

 


|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
موضوعات مرتبط: مقالات BLUE TOOTH , ,

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آخرین مطالب

/
از این که به وبلاگ من سر زدید خیلی خیلی ممنونم باتشکر حمیدرضاخوری